maanantai 2. toukokuuta 2016

Salaa yksinäiset naiset

Vappu yhdessä upeiden sinkkunaisten seurassa. Pöytä sopivasti koreana, kevyttä ja hyvää, sellaista, mikä ei turvota vatsaa tarpeettomasti. Laseissa kuohuvaa, riittävästi sitäkin. Spotifyn soittolista, unelmia, toiveita, kokemuksia ja iloa. Tindertyyppien vertailua, pientä pahantekoa, sellaista kepeästi ilkeätä, mutta ei pahalla, Tinderissä. Kaikki speksit kohdallaan, odotukset korkealla. Olisipa ihanaa, jos tänä kesänä joku laulaisi kuin Lauri Tähkä siinä uudessaan: "Sinun povestasi olen uneksinut. Mun on lyötävä muut Kilpakosijani pyhäpuvussani heti aamulla tuun. Kysyn isältäsi sinun kättäsi. Kun mä oon vähä ajatellu. Syysmyrskyissä miettinyt sua. Keväthangilla haaveillut. Jos tulevana suvena sä olisit mun morsian."

Juttujen taso syvenee samaa tahtia, kun lasit täyttyvät ja tyhjenevät. Puhutaan sinkkuuden autuudesta, miten mukavaa on, kun ei tarvitse perään katsella, huolehtia tai kun voi tavata satunnaisesti, jopa vain kerran ja nauttia silti. Kaikkia naurattaa. Onhan siinä puolensa. Tietysti. Spotify toistaa meille urheilusta nauttiville Elan ja Hedbergin korvamatoa "vaikka aamul väsyttäis ja moni himaan jäis mä tiedän et mun täytyy jaksaa" ja illastaan iloitseville se muistuttaa sarkastisesti Nikke Ankaran sanoin "oisko mun parempi vaan pysyy himas, ettei nyt vaan sattuis mitään, taas oon radalla mua kuumottaa", joku naurahtaa, että kunpa sattuisikin juuri tänään. Ilta on ladattu odotuksilla.

Sitten se tulee, yllättäen ja ehkä myös odottamatta. On aika kuunnella jotakin kolikon toiselta puolen. Sinkkuuden kääntöpuoli. Kaikkia itkettää, miten se on osannutkin sanoittaa sen tunteen noin tarkasti.

"Mul on päällä uusi mekko
Huulet tarkkaan punataan
Olen täynnä odotusta
Iloista ja kuplivaa
Tanssilattialle juostaan
Valot vilkkuu
Kaikki mua nyt katsokaa
Mul ois niin paljon annettavaa
Mä osaan rakastaa. Mä osaan rakastaa.

Tahtoisin tietää miksi on niin
vaikeaa
Et joku pitäis musta kii
Ei tahtois unohtaa
Mä en haluis olla tämänlainen
Salaa yksinäinen nainen
Joka itkee unissaan."


Hetki pysäyttää, seisauttaa sanat ja puheen. Tinder kilahtaa yhdellä viestin, toisella matchin merkiksi. Olisiko tämä viimenkin jo se, joka pitäisi kuin kukkaa kämmenellä, hämmentäisi tukkaa, jolle voisi sanoa "sä saat mut" (Kuningasidea: Sä saat mut). Kello on paljon, yö kutsuu kuningattaria: "Mä huudan naanananananaa käännä ylös sitä lasin pohjaa. Mä huudan joojo joojo joo joo huomiseks suunnitelmii ei oo. Eikä meidän tarvitse laittaa silmiä kii kun dj nostaa desibelii. (Ilari: Desibelii)"




2 kommenttia:

  1. Salaa yksinäinen nainen. Sepä kolahti osuvasti. Ja onpa upeaa, jos kaiken tämän ihanan kamaluuden voi jakaa naurun kera ystävien kanssa. Voimaannuttavia hetkiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinkkunaisten porukoissa on paitsi resurssia hauskanpitoon, myös vertaisuuden ja kaikkien niiden tunteiden jakamiseen. Kuten missä tahansa kriisissa, myös eron jälkeisessä ja/tai yli 4-kymppisen naisen sinkkuudessa on jotakin sellaista, mitä vain saman kokenut voi oikeasti ymmärtää.

      Poista